Thuasne Hungary

Keresés

Falra tudnál mászni? – Falmászás teremben

2019-03-26

A sziklamászásnak kiváló alternatívája a teremben (néhány helyen szabadban is) űzhető verziója, a műfalon történő mászás, amely lehet hobby és versenysport is. Az utóbbi évtizedekben alakult sportággá és a 2020-as tokiói olimpián már versenyszámként is szerepel majd.
 

A mesterséges körülmények közötti mászás nem csak biztonságosabb a szabadban történő sziklamászásnál, de független az időjárástól és nincs szükség drága felszerelésre sem, még a mászócipő is bérelhető a termekben. Ha találsz egy közeli helyet, szinte bármikor mehetsz, így sok időt megspórolsz és nem utolsó sorban könnyebben ráveszed magad, hogy felkerekedj. Ahhoz, hogy belevágj, nem szükséges hozzá különösebb előképzettség sem, egy általános erőnlét megléte elegendő (jó, ha legalább 1 db húzódzkodás megy) és rendszeresen űzve látványos fejlődés érhető el. Ha inkább oktatóval érzed magad biztonságban, vagy magasabb szintre szeretnéd fejleszteni a technikádat, részt vehetsz különböző mászótanfolyamokon is, vagy edzővel is gyakorolhatsz.

Előnyei

  • Kiválóan fejleszti az erőnlétet, a kitartást, az egyensúlyérzéket és a koncentrációs készséget, a különböző mászóutakon haladva pedig a kreativitás is fejlődik.
  • Mindig lehet benne kihívást találni, még ha csak egy terembe jársz is, mivel a falakon lévő fogásokat időnként áthelyezik, az útvonalakat változtatják.
  • Egy nehéz nap után feldob és segít a feszültég levezetésében.
  • Sok helyen gyermekek számára kialakított falak is találhatók, így családi programnak is kiváló.
  • Jóval biztonságosabb, mint a sziklamászás. Egy jó teremben a falmesternek midig ott kell lennie, ha valaki segítségre szorulna, illetve hogy ellenőrizze, minden rendben van-e a fallal, a kötéllel, és rögzítéssel.

Típusai

A gyorsasági mászás köteles felső biztosítással történik (top rope); a biztosító kötél egyik végét a földön a biztosító ember tartja, a másik vége pedig a fal tetején rögzített. A cél a legmagasabb pont elérése a lehető legrövidebb idő alatt. Kezdőknek ezt érdemes legelőször kipróbálniuk, könnyebb nehézségi fokú falon.
 

A nehézségi mászás, vagy elölmászás során a mászó a kötelet saját maga viszi fel és a falon rögzített nittekbe akasztja, ezzel önmagát biztosítja. Cél, hogy a mászó a lehető legmagasabbra jusson. (A hátulmászás során pedig a már felvitt kötélen lehet mászni az elöl mászó után.) Ez inkább sziklamászásnál jellemző, de néhány mászóteremben is van rá lehetőség. Gyakorlottaknak ajánlott.
 

A boulder mászás alacsonyabb magasságokban történik, köteles biztosítás nélkül, esések esetén vastag szivacsok védik a mászót. Ugyan nem lehet túl magasra mászni, de a különböző színekkel jelzett útvonalakon történő mászás is elég nagy kihívást jelent és fejleszti a problémamegoldó képességet.

Tippek kezdőknek

  • Kezdőként fokozatosan szoktasd hozzá a tested a mászáshoz. Könnyen erőteljes izomláz lehet a vége és túlterhelheted az ízületeket is, ha kezdetben túl gyakran mászol vagy egyszerre túl sok időt töltesz a teremben. A javasolt időtartam alkalmanként 1-2 óra, maximum 2 alkalommal egy héten. Pár év múlva haladó szinten ez növelhető 3-4 alkalomra és 2-3 órára.
  • Szánj időt a bemelegítésre! Érdemes bemelegítő mászást is végezni, vagyis egy könnyebb szakaszon mássz szabadon, az utak színétől függetlenül, kb. 5-10 percet.
  • Az edzés végén ne hanyagold el a nyújtást, fokozott figyelmet fordítva a leginkább igénybe vett izmokra; a kar, váll, comb és a vádli izmaira.
  • A jelentős súlyfelesleget először add le és utána kezdj bele a mászásba, a sérülésveszély elkerülése végett.
  • Legjobb, ha legelső alkalommal a köteles mászással próbálkozol, ebben nagyobb lesz a sikerélményed. Kezdőként ezután érdemes minél többfajta úton és faltípuson mászni, akár kötelesen és boulderen vegyesen. Később próbáld ki boulderen belül is mind a technikásabb mind pedig az erőfejlesztő útvonalakat.
  • Kérhetsz segítséget egy falmestertől, edzőtől, vagy egy tapasztaltabb mászótól, mely falakkal érdemes kezdened és milyen technikák könnyítik meg a mászást. A fal dőlésszöge mellett a fogások határozzák meg egy fal nehézségi fokozatát; ezek különböző méretűek és különböző távolságra helyezkednek el egymástól, valamint variálhatóak.
  • Ha teheted, látogass el több terembe is, mert nagy különbségek lehetnek köztük.
  • A közösségek általában nagyon segítőkészek, ne félj kérdéseket feltenni, tanácsot kérni.

 

Ha amellett, hogy meg szeretnéd őrizni a fittségedet, valami újra vágysz, amely adrenalinlöketet ad és garantáltan feldobja a napod, akkor ez a sport neked való. Különösen ősztől tavaszig, amikor a szabadban űzhető sportlehetőségek száma limitált, remek választás a falmászás. Barátokkal, családdal, vagy kollégákkal is kipróbálhatod és rendszeres munka utáni kikapcsolódássá válhat.  
 

Magyarországon is egyre népszerűbb tevékenység a falmászás, Budapesten gombamódra nőnek ki a termek, egyre nagyobb a választék, de több vidéki városan is van rá lehetőség.  A legtöbb mászóterem megtalálható ezen a listán: https://www.mozgasvilag.hu/hegymaszas/helyszinek/maszoterem/.

Ajánlott termékek

Termék
Ligaflex Manu csuklórögzítő
6 690 Ft
Termék
Ligaflex Action csuklórögzítő
6 890 Ft
Termék
66fit Bodyweight Suspension, felfüggesztéses tréner
26 390 Ft
Termék
Digi-Flex kéz/ujj erősítő
8 890 Ft
Termék
Qmed kézerősítő gyurma
1 790 Ft
Termék
Qmed kézerősítő labda
1 390 Ft
Termék
Tüskés masszírozó labda
2 990 Ft

Sütibeállításokkal kapcsolatos információk

Az med-pont.hu weboldala sütiket használ a weboldal működtetése, használatának megkönnyítése, a weboldalon végzett tevékenység nyomon követése és releváns ajánlatok megjelenítése érdekében.

Ezen sütik biztosítják a weboldal megfelelő működését, megkönnyítik annak használatát, és látogatóink azonosítása nélkül gyűjtenek információt a használatáról.
 

Használt sütik:

  • Munkamenet (session) sütik
  • Használatot elősegítő sütik az Ön által megadott adatok megőrzéséhez, űrlapok kitöltésének elősegítéséhez, biztonságos belépéshez stb.
  • Csökkentett funkcionalitású Google Analytics

Az alapvető működés biztosítása mellett, ezen sütik a weboldal használatáról részletesebb, elemzési célú információszerzést tesznek lehetővé, így segítenek weboldalunk ügyfélfókuszú továbbfejlesztésében.
 

Használt sütik:

  • Alap működést biztosító sütik
  • Teljes funkcionalitású Google Analytics

Az alapvető működés biztosítása, és a felhasználást javító sütik mellett, ezen sütik a weboldal felhasználói szintű viselkedési adatainak gyűjtésével segítenek, hogy látogatóink számára releváns ajánlatokat kínáljunk.
 

Használt sütik:

  • Alap működést biztosító sütik
  • Google Ads
  • Teljes funkcionalitású Google Analytics
  • Facebook